0510-229 21 order@blys.se
Verktygsspecialisten
Brett sortiment
Snabba leveranser
Följ Blys på Facebook!   

Köpvillkor - blys.se

Företagsinformation


Bly’s VIP AB, (nedan kallade "Blys VIP", ”vi” eller ”oss”)
Sockerbruksgatan 1
531 40 LIDKÖPING

Tel: 0510-229 21
Fax: 0510-225 39
E-post: info@blys.se

Organisationsnummer: 556791-5276

Allmänt
Priser på hemsidan visas i svenska kronor (SEK) exklusive moms (företag), alternativt svenska kronor (SEK) inklusive moms (privatperson). Frakt tillkommer. I sajtens toppmeny kan kunden välja att visa priser inklusive eller exklusive moms. Vid kundens första besök på blys.se visas ett val mellan privat/företag.

Vi reserverar oss för tryck- och skrivfel i priser och produktinformation, samt för slutförsäljning av varor. Priser och information som anges i kassan är slutgiltiga.

För företag, inklusive enskilda näringsidkare, gäller Köplag (1990:931). För privatpersoner gäller Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler samt Konsumentköplag (1990:932)

I samband med beställning registrerar Blys VIP dina uppgifter i ett kundregister. Blys VIP kommer inte att lämna ut några uppgifter till andra företag. Om du vill ändra dina adressuppgifter eller bli borttagen ur registret går det bra att skriva eller skicka ett e-post till oss.

Åldersgränsen vid distanshandelsköp är 18 år. Är du under 18 år krävs målsmans underskrift.

Minsta ordervärde är 500 kr.


Betalsätt


Klarna

OBS! Vid betalning med Klarna-faktura eller -delbetalning levereras ordern endast till folkbokföringsadress (privatperson) eller den/de adress(er) som företaget har registrerat hos Bolagsverket.

När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

- Få alltid hem varan innan du betalar.
- Betalningstid - alltid minst 14 dagar.
- Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter.
- Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (gäller privatpersoner).
- Ladda ner dina fakturor från klarna.se
- Möjlighet till delbetalning

Kredittiden för köp via Klarna-faktura är 14 dagar från fakturadatum. Fakturan skickas i samband med leveransen.

En påminnelseavgift tillkommer vid utebliven betalning. Har du handlat för under 60 kr tillkommer 29,00 kr, och har du handlat för 60 kr eller mer tillkommer 60,00 kr i påminnelseavgift. Även en dröjsmålsränta om 24,00 % plus gällande referensränta tillkommer. Sker ingen betalning därefter kan fordran därefter komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.

När du har fått hem din faktura kan du, i stället för att betala hela fakturan på en gång, erbjudas att betala in ett lägre belopp och på så sätt ansöka om att göra om din faktura till en flexibel delbetalning. Detta innebär att du betalar i din egen takt med minst 50 kr per månad. Den effektiva räntan vid ett köp om 10 000 kr, 29 kr i månatlig administrativ avgift, 19,90% i rörlig ränta och betalning över 12 månader är 29,22%. Varje delbetalning blir då 955 kr per månad och din totalkostnad blir 11 458 kr.

För omvandling av din faktura till en flexibel delbetalning gäller följande allmänna villkor:
Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter främst i syfte att utföra identifikation, kundanalys, kreditkontroll, marknadsföring och affärsutveckling. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte. Se Klarnas dataskyddspolicy för en närmare beskrivning av Klarnas personuppgiftsbehandling.

Genom att använda Klarna Faktura godkänner du vår användning av dina personuppgifter i enlighet med Klarnas dataskyddspolicy, inklusive överföring till särskilt utvalda partners eller till stat utanför EU/EES-området.

Har du några ytterligare frågor eller funderingar om din Klarna-faktura? Ringa Klarna på 08- 120 120 10. Mån-Tors mellan 08.00 – 20.00, fredagar 08.00-18.00 och helger 10.00 – 17.00.


Betalning med kort

Vi tar emot betalning med VISA och Mastercard. Blys VIP följer Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Vid genomförande av kortbetalning reserveras köpesumman på ditt kort/bankkonto. Vi har säkra betallösningar och uppfyller kraven för PCI DSS för kortbetalning, har SSL-certifikat och vi lagrar inga kortuppgifter.

Faktura, företag
Efter prövning kan sedan tidigare på webbplatsen registrerade kunder få möjlighet att betala via faktura. Betalningsvillkor är då 30 dagar. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 60 kr samt dröjsmålsränta enligt nu gällande referensränta med tillägg av 24,00 %. Vi gör kreditprövning, till enskilda firmor skickas en kännedomskopia på kreditupplysningen.

Beställning och leverans

Efter beställning skickas en bekräftelse via e-post eller post inom rimlig tid. Det är köpvillkoren vid köptillfället som gäller.

Vi levererar inom Sverige, Skandinavien samt inom EU.

Leverans sker normalt inom en till två veckor från det att vi har fått din beställning. Vid eventuell slutförsäljning av en vara hör Blys VIP av sig per mail eller telefon. Vi skickar godset med DHL och Posten.

Leverans till privatpersoner sker via ombud. För att hämta ut paketet behövs en giltig legitimation. För outlösta paket debiteras 200 kr + moms / paket.

Kan Blys VIP inte leverera inom avtalad tid informeras kunden om anledningen till förseningen och upplyses om en ny leveranstidpunkt. Kunden har då rätt att häva köpet utan kostnad. Detta gäller även specialbeställningar.​


Ångerrätt (gäller inte företag)
Du har som distanshandelskund ångerrätt i 14 dagar från det att du mottagit leveransen. Om du inte är nöjd med en vara skickar du tillbaka den och betalar för returfrakten. Varan ska skickas tillbaka i originalförpackningen oförändrat skick tillsammans med retursedel och faktura. Varor som är specialanpassade efter kundens önskemål, såsom reklamartiklar med tryck, samt metervaror återköps inte. Eventuella transportskador till Blys VIP står du själv för. Blys VIP löser inte ut paket mot postförskott eller efterkrav. Återbetalning av varans pris och fraktkostnad sker inom 14 dagar från det att säljaren mottar meddelande om att avtalet hävts. Vid delretur förbehåller vi oss rätten att endast återbetala varans pris eftersom fraktkostnaden är samma oavsett antal och vikt.

Kunden har rätt att utan kostnad öppna förpackningen för att kontrollera att och hur varan fungerar inom rimliga gränser. Dock får varan inte användas ovårdat och ska returneras i nyskick. Avdrag för värdeminskning utöver öppnad förpackning och rimlig användning kan som mest uppgå till 20% av varans pris.

Konsumentverkets ångerblankett


Transportskador
Om varan har transportskadats ska du anmäla det så snart som möjligt till Blys VIP, dock senast två månader efter leverans. Fyll i och skicka med retursedeln som vi bifogar med leveransen. Blys VIP står för fraktkostnaden av ersättningsvaran. Vid felleverans står Blys VIP för eventuell extra fraktkostnad.

Garanti
Vi lämnar ett års garanti vid fabrikations eller materialfel från det ursprungliga inköpsdatumet. Spara alltid din faktura, som gäller som garantisedel.
Varan ska inte ha utsatts för onormal användning eller vanvård och garantin omfattar inte slitagedelar och förbrukningsvaror. Garantin gäller inte om felet beror på en olyckshändelse efter att du fått varan eller om du låtit bli att följa skötsel- och serviceanvisningar. Om du har upptäckt ett fel på en produkt ska du omedelbart sluta använda eller avinstallera produkten, och göra vad som står i din makt för att undvika ytterligare skador. Blys VIP förbehåller sig rätten att reparera varan eller byta ut den.
Blys VIP är aldrig ansvarig för direkta eller indirekta skador, inklusive men inte begränsat till förlust av vinst, följdskador, immateriella skador, affärs- eller miljöskador för kunden eller tredje part.

Reklamation

Vid en eventuell tvist följer vi ARNs rekommendationer. Enligt konsumentköplagen har du tre år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Du måste lämna ett meddelande om felet inom skälig tid efter det att du har upptäckt det. När garantitiden har gått ut är det köparen som ska bevisa att felet fanns från början. Eventuell återbetalning sker med samma betalningssätt som vid köpet. Beloppet som återbetalas är inklusive frakt, skatt och avgifter. Blys VIP står för returfrakten vid reklamation. Kunden ersätts för eventuella fraktkostnader samt andra kostnader som uppkommit i samband med reklamation, t ex bensinkostnader, parkeringskostnader, telefonkostnader och liknande.

Manual
Produkten åtföljs av en bruksanvisning/manual i fysisk eller digital form som behövs för användning av produkten.

Personuppgifter
Alla personuppgifter som du lämnar till Blys.se hanteras respektfullt och varsamt. Vi följer Dataskyddsförordningen, GDPR. Lagen bygger på gemensamma regler som har beslutats inom EU och ESS länder. Läs mer om vår integritetspolicy/personuppgiftspolicy, tryck här.

Marknadsföring via e-post
När du registrerar dig på vår webbplats får du nyhetsbrev och erbjudanden från oss. Du kan vid registrering välja bort dessa. Du kan när som helst vid ett senare tillfälle välja bort säljerbjudanden via e-post genom att klicka på länken längst ned i ett sådant e-postmeddelande, eller genom att ändra dina inställningar för e-post när du loggar in på ditt konto.